duminică, 18 iulie 2010

Despre diferentele de clase sociale

Discutia a inceput pe un forum si se intinde pe mai multe pagini...
Topicul a devenit mai serios de la gluma de voturi din chestionar (ironic, nu?)

Intrebarile mele de vineri (topicul are peste o saptamana) au fost:
Ce inseamna CLASA MEDIE in Romania? Cam ce "activitati" trebuie sa presteze o familie ca sa fie considerata "clasa medie"?
Ce inseamna clasa medie in Italia? Da-mi exemplu de clasa medie in tara in care esti. Ce "activitati" presteaza in plus familia de clasa medie in alte tari, fata de saracii lor?
Care este diferenta intre saraci si clasa medie in alte tari?

Am dat si un raspuns, dar a fost rezultatul discutiei a doi oameni (eu si Alina).

--------------------
Dau copy/paste la postarea mea de azi, e numarul #398:

Weekend-ul asta am discutat "in familie" subiectul, si prietena mea (care a terminat Stiinte Politice, e important de stiut, aici) a completat mai bine imaginea.
Pentru ca suntem la "Poiana lui Iocan" si discutam "probleme sociale si politice" va provoc sa completati ce scriu eu, eventual sa motivati daca nu sunteti de acord.
Linkurile tale fac diferentele de clase sociale numai prin prisma veniturilor.
In linkul despre Romania se scrie: Upper Middle Class -> Veniturile declarate ale acestui segment depasesc lunar suma de 1.200 de lei pe membru de
familie (in familiile care au copii), bag seama ca o familie cu 2 copii trebuie sa aiba un income de 4800 de roni ca sa fie "upper middle class". Adica 2400 de roni/luna/parinte, ceea ce e o suma care aduce mai mult cu realitatea decat "la 4000 de roni/luna net strambau din nas si plecau".
Discutia facuta acasa s-a orientat mai mult spre serviciile si bunurile pe care le poate avea clasa mijlocie... De fapt, eu intrebasem clar care e diferenta intre clasa mijlocie si clasa saraca.
Intr-o ora de polemici am tras cateva concluzii:
1. un om din clasa mijlocie superioara ar putea sa-si tina familia singur, in caz de deces al partenerului de viata.
2. un om din clasa mijlocie superioara isi permite, cu familia, macar un concediu/sejur pe an la doua stele, oriunde in tara (eventual in strainatate)
3. un om din clasa mijlocie superioara isi permite servicii medicale complexe, eventual catalogate "costisitoare": de exemplu, ortodontie pentru copii, rinoplastie, nutritionist, psiholog, etc. (exludem operatie de hernie de disc la Viena).
4. un om din clasa mijlocie superioara nu se gandeste in mod curent la ziua de maine, el isi permite sa poata ramane fara job un an (pe membru de familie)
5. un om din clasa mijlocie superioara isi permite sa caute CALITATEA alimentelor, bunurilor si serviciilor, nu pretul (isi permite 15-20% in plus si da cu placere daca produsele sunt de calitate)
Well, cam asta ar fi indeile principale de pana acum.
Clasa saraca nu-si permite nimic din toate astea. Ai putea sa spui ca esti sarac cand esti plin de carii netratate, cand nu ai plecat in concediu de 3 ani, cand salariul tau, daca nu ajunge la timp, e un motiv de mini criza, cand faci coada sa cumperi orice reducere.
Sunt curios, prin perspectiva asta, cati romani se (mai) considera saraci...
---------------------
In discutie, am clasificat "clasa superioara" oamenii care nu (mai) sunt interesati de nimic din ce am scris mai sus. Bogatii nu (mai) sunt interesati de echilibru si pace, ei oricum au bani, au acces la bunuri si servici in orice situatie politico-economica. Schimbarile majore sau minore, nu-i afecteaza.
In schimb, interesul lor e sa se apropie si sa finanteze politicul, iar la randul lor politicul sa-i finateze pe ei.
Sunt curios cati oameni cu adevarat bogati NU au (sau nu au avut) legaturi cu politicul...


Puteti citi si un studiu facut de GFK, despre clasele sociale din Romania.
Il gasiti integral AICI.
Pe scurt, repet, ei spun ca la Upper Middle Class - Veniturile declarate ale acestui segment depasesc lunar suma de 1.200 de lei pe membru de familie (in familiile care au copii)

Niciun comentariu: