miercuri, 26 august 2009

Cum se taie elanul...

Sunt cateva tehnici de taiere a elanului (nu a animalului!), de distrugere a motivatiei.
Daca esti o personalitate mai slaba, prinde. Si am senzatia ca multi romani au o personalitate destul de slaba.
In momentul in care voi avea un copil, as vrea sa-l educ sa aiba o personalitate oarecum puternica, sa aiba puterea sa spuna "nu" si/sau sa nu se lase usor luat de valul ideilor proaste...

O metoda simpla de taiere a elanului e: "De ce vrei sa inveti cutare lucru, tu stii ce greu e?" sau "Nu mai are sens sa faci X lucru, altii l-au facut deja mult mai bine decat ai putea sa-l faci tu." sau "Nu te chnui, nu vei reusi."
Aceste vorbe sunt spuse, in genere, de oameni care nu au facut mare lucru in viata lor... acea bruma de cunoastre/avere/libertate pe care o poseda e maximul lor. Sunt in apogeul existentei si cred ca, daca ei nu mai pot face un lucru, nici altii nu ar mai putea sa-l faca. Mi-e mila de astfel de oameni.
Si grav e ca Romania e plina de ei... spun asta pentru ca nu sunt singurul care a observat existenta lor. (Florine, daca citesti, povesteste incidentul cu acei englezi pe plaja - jocul cu freeSBIE.)
----------
Un mod de a raspunde "corect" cand ai impresia ca un om nu poate reusi sa faca un lucru ar fi, zic eu, ceva de tipul: "Iti urez succes, dar sa stii ca e foarte greu." sau "Ai ambitie, trebuie sa ajungi din urma o groaza de oameni." ori "Daca spui ca vei reusi, e posibil sa poti. Incearca!"... Si din aceste formulari se simte o mica doza de scepticism, numai ca am senzatia ca ele mai degraba testeaza ambitia interlocutorului, il fac sa-si spuna: "I-arat eu lui, am sa fac acel lucru!"
Consider ca aceste formulari sunt mult mai putin nocive in dezvoltarea personalitatii unui individ.
----------
Din punctul meu de vedere, formularile ideale ar fi: "Bravo! Da-i dumul!" sau "La primele rezultate dai (sau dau) de baut!" ori "Ne intalnim peste o luna, sa te verific!"
Cred ca aceste vorbe pot intr-adevar sa ajute un om.

Niciun comentariu: