vineri, 23 ianuarie 2009

Dentistul - Ghid de utilizare

Stomatologie Evolutie

Cu mana tinandu-se de falca si cu privirea in pamant. Asa a mers pana in fata policlinicii, acolo de unde trebuia sa vina izbavirea. A stat pana in ultimul moment, gandindu-se ca poate ‘e de la curent’ si poate ii trece cu Antinevralgic. Nu a fost sa fie, asa ca a ajuns aici. Se uita sfios la usile vechi, ca un ostas ajuns in fata cetatii dusmanului. Macar de ar fi fost sol ca sa mai poata trage speranta ca iese nevatamat de acolo. Isi ia inima in dinti si paseste in interiorul cladirii care parea ca il inghite. Este imediat izbit de mirosul intepator de spital.
Pasind abatut pe cimentul standard ce se gasea mai in toate institutiile de stat, ajunge in sala de asteptare si se aseaza pe unul dintre scaunele destul de mari, in antiteza cu sentimentul de sufoacare care il incerca. Din spatele usii albe se aude sunetul durerii - freza, amestecat din cand in cand cu tanguirile pacientului. Stia ca o sa ii vina si lui randul. Usa se deschide ,pacientul este eliberat iar omul in alb ii face semn ca poate sa intre. Dupa ce intra, usa alba se inchide iar la scurt timp se aude din nou sunetul durerii. Si din cand in cand, tanguirile pacientului. Cine este pacientul? Poate fi oricine se regaseste in acest scenariu .
Aceste vremuri au trecut insa iar policlinicile nu mai sunt la moda.Acum au aparut cabinetele particulare care ofera alte conditii. Atentia pacientului ii este atrasa inca de la intrare de postere multicolore si de orare scrise in Word. Sala de asteptare este mai primitoare, gresia sau parchetul au luat locului neprietenosului ciment. Odorizantele de camera se chinuie sa inlature mirosul intepator de spital. Scaune moderne nici prea mari, nici prea mici, tavan fals, iluminare hi-tech, calculator cu LCD pentru evidenta si operatiuni contabile. Chiar si omul in alb pare mai primitor si mai tanar. La fel ca asistentele. Din camera se aude insa un sunet cunoscut, ce provoaca un sentiment care nu se incadreaza in decor. Este vorba de freza, care a dainuit in ciuda tuturor inovatiilor timpului. Si din cand in cand, mai rar ce-i drept, se mai aude cate o tanguire scurta, urmata de oprirea sunetului de freza si de vocea omului in alb : “Am zis ca ma opresc cand ridici mana, m-am oprit” .

Alte vremuri, aceleasi pericole

Cabinet StomatologieDesi multe s-au schimbat, pericolele au ramas aceleasi. Nerespectarea normelor de igiena, malpraxis-ul, tendinta de a insela pacientul sau modalitatile necorespunzatoare de tratament sunt cateva dintre ele. Doar pentru ca dentistul spune “Ai incredere in mine, fac asta tot timpul” sau “Nu e o problema complicata”, nu inseamna nici ca ceea ce face el tot timpul face si bine, nici ca poate sa rezolve acea problema care nu e complicata. Ceea ce pacientul uraste cel mai mult este sa repare ceea ce a fost stricat de alti dentisti, datorita slabei pregatiri profesionale, malpraxis-ului sau a serviciilor oferite in exces. Daca nu stiati, exista cursuri de vanzari adresate dentistilor pentru a sti cum sa-si vanda serviciile. Astfel, pacientului ii sunt bagate pe gat servicii in plus si ii este indusa conceptia ca daca ii lipseste un dinte e sfarsitul lumii, vina este doar a lui pentru ca nu si-a ingrijit asa cum trebuie dantura, iar planul de tratament propus(si care contine mult mai multe servicii decat e nevoie) il scapa de toate problemele si il protejeaza si pe viitor mult timp. Pana data viitoare. Este exploatat faptul ca majoritatea oamenilor nu pot face fata unei discutii stomatologice, iar solutia propusa este acceptata imediat. Rezultatele studiilor sunt aceleasi. De exemplu, in SUA, un reporter a vizitat in vederea unei consultatii 50 de cabinete din 28 state. Inainte de a incepe ‘turneul’, a fost examinat de o comisie de dentisti care au cazut de acord ca are o problema cu un molar. Rezultatele turneului: 12 dentisti au observat corect problema, 15 nu au observat nimic, iar restul pana la 50 s-au intrecut in a propune planuri de tratament care de care mai ‘exotice’ si mai costisitoare, precum schimbarea tuturor dintilor sau implanturi de ultima ora.

Semne pozitive:
1. Un dentist bun este precaut. Foloseste radiografii si sugereaza si un film general al danturii. Acesta constituie si un semn de profesionalism, metoda ‘oarba’ fiind extrem de criticata de specialisti. De asemenea, acesta este interesat de istoricul dentar al pacientului (interventii sau probleme anterioare).
2. Pretul unei lucrari dentare nu este cea mai buna metoda pentru a masura calitatea; mai degraba trebuie acordata atentiei timpului pe care dentistul il acorda lucrarii dumneavoastra. Stomatologia de calitate nu se practica pe banda rulanda, trebuie timp, meticulozitate si atentie la detalii.
3. Tehnologie noua. Nu trebuie sa detina chiar ultimele aparitii in domeniu, insa daca tehnologia este mai noua, asta inseamna mai putina durere, mai mult confort si mai multe informatii despre problemele dumneavoastra.
4. Personalul prietenos constituie un plus. Acesta ofera pacientului increderea ca este tratat asa cum trebuie. De asemenea, comunicarea continua cu pacientul, prin descrierea actiunilor ce vor fi efectuate in fiecare moment este de asemenea o bila alba.
5. Cabinet si mod de lucru igenic. Curatenia nu trebuie sa lipseasca, iar instrumentele folosite trebuie sa fie despachetate in fata pacientului. Pacientul trebuie sa fie sigur ca instrumentele au fost dezinfectate inainte sa fie folosite din nou.

Precautie:
Atentie la tipologia de ‘dentist marketing’ . Acesta are un limbaj si un comportament foarte prietenos si glumet, asemenea persoanelor angajate in domeniul vanzarilor. Propune multe servicii pentru dumneavoastra la costuri destul de acceptabile. Capcana este urmatoarea: atunci cand pretul serviciilor este scazut, numarul acestora devine mai mare decat e necesar, iar per total costul este mai mare decat in cazul in care serviciile ar fi fost mai putine si mai scumpe. Pe de alta parte, el va realiza cat mai repede lucrarile pe care vi le-a prezentat, mergand pe ideea “cu cat mai multi clienti intr-o zi, cu atat mai bine”.


Alte sfaturi:
Asigurati-va ca locatia cabinetului va avantajeaza deoarece tratamentul poate necesita vizite multe si dese. De asemenea, interesati-va de regimul de urgenta, daca exista ture de noapte sau de week-end. Daca aveti nevoie de o interventie mai dificila este indicat sa alegeti un stomatolog mai experimentat, peste 30 de ani. Intrebati daca se poate evita freza: au fost descoperite anumite alternative care insa nu pot substitui freza in toate cazurile. Poate va aflati in scenariul fericit in care se poate.

Niciun comentariu: