miercuri, 28 mai 2008

Londra - ai carte, ai parte.

Date: Wed, 31 Oct 2007
subject: Londra - ai carte, ai parte.

E ora 3:40 (ora Londrei) si eu nu am somn... asa mi se intampla de cand am venit aici, si cred ca terorizez toata casa cu mersul meu somnambul... pe prietena mea sigur.
Nu stiu, o fi diferenta de fus orar (?) dar efectiv cad din picioare pe la 9 ora locala si ma trezesc apoi in miez de noapte fara sa mai pot adormi foarte usor...

Trebuie sa va spun ca am o saptamana in care nu m-am deplasat aproape deloc din Uxbridge. pentru ca am avut multe de facut aici si pentru ca momentan nu simt nevoia sa explorez si alte zone. Daca m-ai intreba azi unde as vrea sa locuiesc pentru urmatorii 5 ani as spune Praga, Brno sau Uxbridge, Londra.
Cumnatul meu Titus, mi-a spus candva ca nivelul unei tari se vede in functie de pretul budelor publice. Daca in Praga un pipi costa 5 coroane, in Viena, un pipi costa UN EURO, in Berlin, dupa ce ai platit intrarea la muzeu mai tre sa platesti si intrarea la buda muzeului... in Londra budele publice sunt gratuite. Oriunde m-am plimbat (nu prea mult) mersul la buda a fost moka.
Ca sa sustin parerea mea despre nivelul de civilizatie al orasului, am sa va spun ca m-am inscris la biblioteca, si majoritatea serviciilor sunt gratuite, inclusiv statul la net - in limita a 2 ore pe zi. Sunt atat de impresionat de acest lucru (acces moka la toate facilitatile unei institutii, fie ea si biblioteca orasului) incat le-am spus ca sunt in stare sa lucrez voluntar pentru ei cateva ore pe zi (si asa nu am job). As fi dispus sa le refac reteaua de computere, sa spal pe jos, sa aranjez cartile in rafturi...
Zilele trecute intrebam retoric unde sunt oamenii?
De exemplu, bilioteca era plina. Lumea sta la net, citeste ziarele, cauta carti; in zona de copii niste pusti se joaca...
Mi se pare mult mai interesat sa integrezi imigrantii prin metoda "biblioteci" decat prin metoda "puscarie"... Pentru ca, dati-mi voie sa va spun, nu prea am vazut englezoi in biblioteca. Mai mult "paki", indieni, negri. Am tras si cu ochiul al ce fac: unii isi cauta job, altii vor sa-si reinnoiasca viza, unii printeaza Cv-uri (cum am fost si eu), unii citesc carti tehnice...
Totusi, nu stiu daca lipsa englezilor are legatura cu faptul ca personalul in biblioteca e provenit 90% din imigranti...
Serviciile sunt "aproape gratuite": cititul e moka, statul pe net e moka, imprumutatul cartilor, abonamentul (sub_script_ion) e moka.
Se plateste intarzierea la aducerea cartilor (15 penny pe zi),imprumutarea CD-urilor, DVD-urilor, scosul la imprimanta (20 penny foaia), copiatul la xerox (10 penny foaia)... Cu o lira si ceva mi-am printat un Cv si l-am multiplicat de 5 ori... eu zic ca e ok.
---------
Am semnat in sfarsit un contract cu providerul de net si de TV. De 3 zile ne chinuiam sa aflam niste detalii legate de casa in care locuim.
De exemplu, ne trebuie o linie cu BT (romtelecomul lor). Fara linia asta telefonica, nu putem face nimic. Ok zic, hai sa o activam. Dar BT ne spune ca linia exista deja numai ca nu e cu ei, si ei nu au ce sa faca. Am facut investigatii care ne-au dat dureri de cap... fostii chiriasi de aici au plecat si au lasat toul varza. In UK sunt cateva companii care cableaza cu fire casele. Trei, maxim patru. Am sunat la fiecare si le-am dat adresa si fiecare a zis: "nu noi avem cabluri in zona". Asemenea dezorganizare si harmalaie nu am gasit nicaieri... poate doar la noi!??
Intr-un tarziu, dupa nervi groaznici, un dealer de net ne intreaba - mai, dar de ce nu faceti voi o linie noua? pai se poate? Normal ca se poate! Si asa am facut.
Ma deranjeaza enorm ca acest "call center" de peste tot nu face decat sa raspunda cu da sau nu la intrebarile tale sau sa-ti puna ei intrebari pentru care exista raspunsuri da sau nu...
De fiecare data cand am dat telefon le-am spus: "I'm new here!! I moved in London 3 days ago." dar nimeni nu a fost suficient de inteligent incat sa-si dea seama ca ajutor inseamna mai mult decat "we don't know"...
Nenea care ne-a trimis sa ne facem linie noua, a fost cel mai amabil... pana la urma cu el am semnat contractul si sper ca totul va fi bine. Ne-a spus "if something goes wrong, come here and kick my ass."
Omul e bosniac, a ajuns in Londra acum 13 ani, in timpul razboiului din fosta Yugoslavie. E de varsta mea si ne-am "intretinut" amandoi injurand americanii si vorbind despre acasa... Sincer, vroiam sa-l invit la mine sa vedem impreuna "Pisica alba, pisica neagra" ha ha ha.
Il cheama Adnan Omerovich si vorbeste cea mai literara engleza din cate am auzit vreodata. Spre deosebire de colegul lui pakistanez care... vai doamne!!
Le-am spus: "aveti grija ce ma puneti sa semnez. Eu am venit aici cu bani putini, poate imi trageti vreo teapa ca tot voi pierdeti, ca am sa renunt la contract! Nu am job inca si ... aveti grija!" Raspunsul lor a fost: "Don't worry, we're sure that you'll get soon a good job." Ar trebui sa ma simt bine? Sau au zis cam asa: "iti vei lua job si vei plati ce ai semnat, chiar daca e naspa?" hi hi hi
Cablul TV vine pana duminica, netul in 10 zile incepand de ieri seara. In sfarsit!
Poate ma veti intreba de ce nu s-a ocupat proprietarul de toate astea... pentru ca proprietarul nu are nici un drept in aceasta casa, decat ca doar ti-a inchiriat-o tie. Asta inseamna ca orice factura (bill) vine pe numele chiriasului, contractele de utilitati se muta dupa cum se muta si chiriasul. Noi, daca plecam, putem sa ne luam cu noi contractul de cablu si net, sa-l relocam "free of charge", dupa cum ni s-a spus.
Ce poate sa faca proprietarul este doar sa-ti inchirieze casa si, daca e ceva naspa la incheierea contractului, sa-ti retina din depozit sau sa te dea in judecata daca paguba depaseste depozitul. Practic, se fac poze cand inchiriezi casa si omul o vrea la fel cand o predai. Chiria se plateste prin transfer bancar = nu ne mai vom vedea cu el decat la expirare...

---
Lumea este FOARTE politicoasa. Un mic exemplu, ieri mergeam pe strada si citeam putin contrariat niste foi... m-a oprit un cuplu sa ma intrebe daca m-am ratacit, ca poate ma ajuta...
Desi am incercat sa fac si eu la fel in Romania - vazusem niste strainezi pe la Piata Romana cu o harta imensa si nu stiau unde se afla - mi-au raspuns putin speriati chiar: "nu nu, totul e ok!!"...
Acum vreo 2 zile, seara, mergeam prin cartier si am vazut un maldar de haine pus in fata unui magazin. Haine purtate, in conditie cat de cat ok - mai mult naspa. A mai mers putin, la al doilea magazin, alt maldar de haine.... ce sa fie?!?
Dimineata am intrat in magazine, de curiozitate... Sunt magazine de second hand - cu profituri care se duc pentru spitale sau gradinite. Daca ai ceva (bun) de aruncat, ai putea sa te duci la ei sa le lasi, ei il vor reconditiona si il vor vinde pe un pret simbolic...
Hainele erau lasate in fata usii pentru ca englezul care vroia sa le doneze nu mai avea chef sa astepte dimineata... Mie imi trebuie un monitor... ar trebui sa ma duc la ei sa intreb?
Pe orice produs scrie: "nut free". "Nut" de la nuci sau "nut" de la dement? ORICE produs are o mica eticheta: "nut free. no nuts." Ok, am inteles ca oamenii astia sunt alergici la nuci, dar chiar si pe punga de orez si pe cutia de porumb dulce sa scrie asta???

Ok. Ma bag din nou in pat (desi nu mi-e somn)... e ora 5:13... am sa trimit mailul maine dimineata, de la biblioteca.
bafta!!
Cristi

P.S.: daca si maine e soare, ar fi a treia zi consecutiva cu soare... orasul e MINUNAT cand e soare afara...
P.S.2: Am pus si o poza cu "The Chimes" si cu logo-ul care mie mi se pare ca seamana izbitor cu vechiul logo Realitatea Tv... asa e, seamana? Sau am uitat eu cum arata??


LATEST NEWS! - am gasit un TV color la gunoi... de fapt, il pusese omu' in fata gunoiului, frumos aranjat. L-am luat, l-am bagat in priza... prind 5 posturi numai "la furculita".

Niciun comentariu: